Czym powinien wyróżniać się nowoczesny sklep internetowy ?

Jak zmienia się e-commerce, czy bez AI jest sens jeszcze prowadzić sklep internetowy? Tworząc usługi - sklep internetowy czy jest w nim miejsce aby zastosować Big Data ? Czym powinien charakteryzować się nowoczesny sklep internetowy, czy marketing internetowy wystarczy aby osiągać zyski?

Czym powinien wyróżniać się nowoczesny sklep internetowy ?
Nowoczesny e-commerce, jakie narzędzia charakteryzują nowoczesny sklep internetowy

Kilka lat temu głównym czynnikiem wyboru sklepu internetowego przez klientów było polecenie przez znajomego, a w najgorszym wypadku sam wygląd tego sklepu. Klienci kierowali się zasadą że jak wygląda ładnie to jest godny zaufania surprise. Tamte czasy minęły bezpowrotnie, obecnie w agregatorów cen, potężnych kampanii marketingowych, samo polecenie przez znajomego może okazać się niewystarczające. Zresztą który "obecny" sklep internetowy nie wygląda ładnie ?

 Duża ilość sklepów internetowych wymusiła stosowanie na właścicielach e-commerce nowych standardów sprzedaży:  szybką wysyłkę, bezpłatne zwroty, niskie ceny, oraz premiery produktów. 

Piorytetowym elementem zadowolenia klienta jest szybkość dostawy,  Jeszcze niedawno dostawa w ciągu kilku dni wydawała się  akceptowalna, teraz klient oczekuję dostawy co najmniej w 24 godziny, a  czasami chce nawet realizacji w ciągu kilku godzin. Aby temu sprostać konieczna jest integracja sklepu internetowego z  oprogramowaniem dostawcy usług kurierskich.

Zmienia się charakter sklepów internetowych, coraz więcej zakupów jest realizowanych poprzez komórki.  E-commerce posiadający interface umożliwiający korzystanie z niego poprzez urządzenia mobilne, zyskuje nowych użytkowników oraz wpisuje się w nowoczesne trendy. Wszyscy jesteśmy zabiegani a korzystanie z komórek staje się powszechnością, być może już niedługo właściciele sklepów internetowych,  którzy nie zauważą takiej tendencji mogę stracić większość swoich użytkowników. 

Coraz większa rola w pozyskiwaniu użytkowników i zachęcenia klientów do zakupów  przypada  na AI (sztuczna inteligencja) i nie chodzi tutaj tylko o automatyczne chat boty, ale o inteligentne metody dobieranie prezentacji właściwych produktów do preferencji konkretnego użytkownika.  Sklepy internetowe stają się coraz bardziej inteligentne, śledząc użytkownika  i klasyfikując go  na zasadzie przeglądanych produktów, dzięki czemu mogą zaoferować mu coś co pominął podczas przeglądania, oraz usprawnić cross-selling. Sztuczna inteligencja w przypadku rejestracji  w tym sklepie internetowym,  może  również wysłać przypomnieniem o promocji lub informacje o pojawieniu się podobnych produktów,  które mogą być dla użytkownika bardziej interesujące. 

Powyższe możliwości są dostępne dla większości sklepów internetowych, kolejna inowacja - Big Data na razie nie jest oczywistym narzędziem w e-commerce. Być może jednak w przyszłości stanie się trendem za którym będą podążać sklepy internetowe. Dobrym przykładem jest  serwis Alibaba który zbudował własny model oceny kredytowej oparty na aktywności online, wykorzystując Big Data aby zrozumieć zachowania i cechy swoich klientów - dzięki czemu był w stanie zaoferować im elastyczne usługi finansowe.  

Rozmyślając o przyszłość mam wrażenie, że  programiści tworząc rozwiązania dla ludzi, coraz częściej zapominają o nich. Mam jednak nadzieję, że żadna technologia nie zastąpi serdecznej rozmowy z klientem. blush